שאלות ותשובות

הזכאים לקבל מקופות החולים כ 80% מההוצאה הם בעלי הביטוח המשלים ע"י הצגת חשבונית מס של חברות הסיעוד ומאושפזים הנמצאים בבית החולים לאחר ניתוח.

גמלת סיעוד ניתנת לקשישים בתנאים הבאים:

א. אם הקשיש אינו אזרח ישראל גבר מעל גיל 65, אישה מעל גיל 60.

ב. הקשיש שמתגורר במוסד סיעודי או בבית אבות, ומי שמאושפז בבית חולים אינו זכאי.

ג. קשישים הזקוקים לעזרה בעשיית הפעולות היומיומיות, כמו: הלבשה, רחצה, אכילה, או הזקוקים לשמירה בבית למען ביטחונם ובטיחות הסובבים אותם.

ד. הכנסתו של הקשיש משפיעה על הזכאות והיקף הגמלה.

ה. האפשרות לקבל גמלת סיעוד מותנית בכך שהקשישים שאינם מקבלים קצבה אחרת לשירותים כמו: נכות, עבודה וקצבה כללית מי הביטוח לאומי או טיפול אישי והשגחה מאוצר המדינה.

כל מי שעומד בקריטריונים הללו יכול לקבל גמלת סיעוד מביטוח הלאומי.

הביטוח הסיעודי מעניק מספר כיסוים כגון:

  • במקרה שהמבוטח זקוק לעזרת אדם אחר בביצוע הפעולות היומיומיות כמו: הלבשה, רחצה,

ללכת, לקום או לשכב הכיסוי נותן פיצוי כל חודש.

  • תשישות נפש נחשבת בעיני הביטוח הסיעודי כבעיה שזקוקה לטיפול סיעודי.
  • הביטוח הסיעודי נכנס לתוקף מיום ההצטרפות לתכנית ותקף לכל החיים ללא תקופת אכשרה.
  • הביטוח הסיעודי מספק כיסוי מלא למי שעבר תאונת דרכים או תאונת עבודה ומתוצאה מכך זקוק לטיפול סיעודי.
  • המבוטח אינו צריך לשלם על הפרמיות בתקופת תשלום הפיצוי החודשי.
  • במקרים של ביטול הפוליסה הביטוח מעניק אפשרות לקבל כיסוי חלקי.
  • במקרה של פטירתו של המבוטח שמוכר כמטופל סיעודי הביטוח מעניק פיצוי בתנאי שעברה פחות משנה ממועד תחילת קבלת הפיצוי החודשי.
  • מבוטחים אשר מצטרפים לביטוח הסיעודי בגילאים 20-55, יוכלו בגיל 65 להגדיל את הסכום עד 5000 ₪ ולא יותר מ- 20,000 ₪ בסה"כ ללא אישור רפואי.
  • הביטוח נותן 80% החזר על ההוצאות בפועל עבור שיקום למשך תקופה של שישה חודשים ועד סכום של 5000 ₪ כל חודש.

•הביטוח נותן החזר של 85% מההוצאות בפועל עבור מנוי למשדר קרדיולוגי לאחר אירוע לב עד 150 ש”ח בכל חודש, למשך תקופה של 24 חודשים.

אחת מאפשריות המימון למטפלת סיעודית היא לרכוש באופן עצמי או כחלק מקבוצה ביטוח סיעודי באמצעות קופת החולים. במידה ואתם זקוקים לטיפול והשגחה של מטפלת סיעודית לאחר ניתוח, תוכלו לקבל מהביטוח המשלים של קופות החולים החזר כספי.

חברות הסיעוד מציעות לכם ולבני משפחתכם שני סוגי שירות בתחום המטפלות הסיעודיות:

  • מטפלת סיעודית בשמירה פרטית במשרה חלקית – מטפלת סיעודית או אחות מוסמכת בהתאם לצרכים של המטופל, תגיע לביתכם מספר פעמים בשבוע למשך מספר שעות ותספק טיפול רפואי למטופל.
  • מטפלת סיעודית בשמירה פרטית במשרה מלאה – מטפלת סיעודית או אחות מוסמכת תגיע לביתכם ל24 שעות ביממה, תשגיח תטפל ותספק שירות מלא באופן צמוד על מנת שהמטופל יוכל לחיות בביתו בנוח.

שלושת השלבים לקבלת שירות אחות פרטית לאחר ניתוח הינם:

  • יוצרים קשר אם חברות הסיעוד לקבלת פרטים לאחר מכן עם קופת החולים להם אתם משתייכים או עם חברת הסיעוד בהם אתם מבוטחים לבירור הזכאות.
  • מתחילים להשתמש בשירותיה של האחות פרטית, שהותאמה לצרכים של המטופל לאחר הניתוח. צוות האחיות פרטיות של חברות הסיעוד מאוד מיומנות מקצועיות ומתמחות בטיפולים שלאחר ניתוח.
  • בשלב הטיפול מקבלים מחברות הסיעוד חשבונית, אותה מעבירים לחברת הביטוח או לקופת החולים בשביל קבלת החזר הכספי.

טיפול סיעודי אינו מתאים רק לקשישים, אלא גם לאנשים הסובלים ממצב בריאותי קשה.
לקבלת עזרה סיעודית יש לפנות לביטוח לאומי או לחברת הביטוח בא המטופל מבוטח. העזרה ניתנת למי שעבר ניתוח והשיקום שלו קשה או שהוא סובל ממחלה אשר מקשה עליו לתפקד בעצמו, אותו אדם יקבל טיפול סיעודי.

השירות של אחיות ללילה ניתן ע"י חברות הסיעוד. אותו שירות מאפשר למשפחות שקט נפשי מפני שאותו קשיש שמטופל מקבל אחות ללילה אשר מעניקה לו טיפול אישי ומקצועי בשעות שהמשפחה אינה יכולה לעזור.

העדיפות לקבלת עזרה סיעודית היא לקשישים שאינם מסוגלים לבצע את הפעולות היומיומיות בכוחות עצמם או למי שביצע טיפול רפואי ואינו יכול לתפקד לאחר הטיפול.

המטפל/ת הסיעודי/ת נבחר ע"י המשפחה של המטופל וכמובן מתקיים מפגש בין המטופל למטפל/ת הסיעודי/ת כדי לבדוק אם יש התאמה בניהם לאחר מכן קובעים פגישה מול חברת הסיעוד לקבלת פרטים נוספים להמשך התהליך.

קשישים אשר מתגוררים בדיור מוגן זכאים לקבל סיוע משירותי אחיות סיעודיות או מטפלים סיעודיים. משפחתו של הקשיש אחראים על המטפל/ת הסיעודי/ת ופועלים מול חברת הסיעוד, ללא קשר למסגרת הדיור המוגן.

קבלת טיפול סיעודי בבית יכול לקחת כמה שבועות או חודשים מכיוון שנדרש לבצע מספר פעולות לקבלת טיפול סיעודי כגון: מילוי טפסים בביטוח לאומי, פנייה לחברות ביטוח וחברות כוח אדם. התהליך כרוך גם בבדיקה רפואית, קבלת טפסים מהרופא או מקופת החולים, הנדרשים לפי המקרה הספציפי.

כן בהחלט ניתן להחליף מטפל/ת סיעודי/ת. בכדי להחליף מטפל/ת סיעודי/ת יש לפנות לחברת הסיעוד האחראית על המטפל/ת הסיעודי/ת ולבקש להחליף את המטפל שברשותכם. התהליך יכול לקחת מספר שבועות או חודשים מכיוון שצריך לבדוק האם קיים מטפל/ת סיעודית פנוי/ה באזור המתבקש.

כל מטפל/ת סיעודי/ת זכאים לימי חופשה כמו כל עובד אחר במדינת ישראל. על פי החוק כל מטפל/ת סיעודי/ת אשר שוהה בבית הקשיש במשך כל ימות השבוע ומתגורר עמו זכאי ל-36 שעות חופש בכל השבוע. בנוסף המטפל/ת הסיעודי/ת יכול לצבור באופן קבוע ימי חופשה לפי החוק במדינת ישראל. מטפלים סיעודיים אשר מועסקים בין שנה ל4 שנים אצל המטופלים או הקשישים זכאים ל12 ימי חופשה במהלך כל השנה.

קשיש אשר נמצא בטיפול ומצבו מתחיל להידרדר ניתן יהיה להגדיל את שעות הטיפול.
בכדי להגדיל את שעות הטיפול יש לפנות לביטוח לאומי ולהצהיר שהמצב של המטופל מדרדר לרעה. בזמן תהליך הבקשה לשעות נוספות של טיפול יש להגיע לבית הרופא שיוכל לבדוק את המטופל או שיוכל לתת מסמכים רפואיים שמאשרים את מצבו הרע של המטופל. לאחר הבדיקה של הרופא יש לעביר את המסמכים לביטוח לאומי שיוכל לדון בבקשה. תהליך זה יכול לקחת מספר שבועות עד מספר חודשיים.

הרעת מצב זהו מצב שבו המשפחה של המטופל מבחינה בבעיות רפואיות שסובל מהם הקשיש. במקרה כזה יש לפנות לביטוח לאומי ולקופות החולים על מנת לקבל עזרה סיעודית בכך  שמגדלים את מספר השעות של הטיפול שמתקבל ע"י המטפל/ת הסיעודית. בזמן התהליך הרופא המטפל מבצע מספר בדיקות בשביל לראות באמת האם קיימת הידרדרות במצבו של המטופל לאחר מכן הרופא יגיש דו"ח אשר מאשר את מצבו הבריאותי. לאחר שמקבלים את הדו"ח ניגשים לביטוח לאומי או לחברת הביטוח כדי לקבל אישור על מספר שעות טיפול.

בזמן האשפוז של הקשיש המטפל/ת הסיעודי/ת יכול להתלוות אליו לצורך טיפול קשוב, חם וצמוד במהל שהותו בבית החולים. בנוסף המטופל יכול ליהנות משירותו של המטפל/ת הסיעודי/ת בכל שיוכלו לבצע את המטלות הרגילות כמו: האכלה, מקלחת, הלבשה ולקיחת תרופות.

מבחינת תעסוקתית חברת הסיעוד דואגת להפנות את המטפל/ת הסיעודי/ת לקשישים אחרים שזקוקים לעזרה. מבחינה הנפשית יש מטפלים סיעודיים שמתחברים למטופלים שלהם ברמה האישית לכן חברות הסיעוד מציעות למטפלים הסיעודיים לדבר עם עובדת סוציאלית או פסיכולוגית שתסייעו להם להמשיך הלאה.

תחילת התהליך לקבלת עזרה סיעודית מהביטוח הלאומי הוא קודם כל לבדוק האם הקשיש זכאי לטיפול סיעודי לפי התנאים שהגדיר המוסד. התהליך כולל בדיקה של הצוות מהביטוח לאומי, בדיקה רפואית והגשת טפסים. לאחר הגשת הבקשה לעזרה סיעודית לביטוח לאומי המוסד שולח לביתו של הקשיש אחות מוסמכת או רופא כדי לפגוש את הקשיש. לאחר המפגש ביטוח לאומי מחליט האם יש זכאות לעזרה סיעודית וכמה שעות הקשיש אמור לקבל.

מחלקות הרווחה מעורבות בטיפול הקשישים בכך שמעניקים ייעוץ והכוונה למשפחות של הקשישים, מספקים תרומות והנחות בקניית מוצרים הנדרשים לטיפול הקשיש. בנוסף הרווחה דואגת לרשום את הקשישים למפעל הזנה אשר מביא לביתם מידי יום ארוחות חמות.

אחוזי הנכות נקבעים ע"י הועדה של ביטוח לאומי. הועדה מבצעת מספר בדיקות כמו: בדיקה של מצבו הרפואי של החולה בנוסף הועדה מחייבת את משפחתו של החולה והחולה עצמו להגיש ניירת בשביל לקבל אישור לאחוזי נכות ביחד עם זאת לצרף מסמכים רפואיים אשר מציגים את הבעיות של הקשיש.
לאחר הגשת הטפסים והמסמכים הרפואיים הועדה בודקת את כל הנתונים שהוצגו בפניה וקובעת את אחוזי הנכות. יש מצבים שהועדה דורשת מהמטופל לעבור בדיקות אצל רופא, לגשת לפסיכיאטרית ועובד סוציאלית במידה שיש ספקנות לגבי מצבו של הקשיש.
במידה והמשפחה אינה מרוצה מקביעת אחוזי הנכות שקיבלו יהיה ניתן לערער לביטוח לאומי או להגיש בקשה לחישוב חוזר של אחוזי הנכות.

העובד הסיעודי יכול לטוס לחופשה בתנאי שמשפחתו של המטופל מאשרת לו. בנוסף כל עובד סיעודי זכאי ל16 ימים של חופשה החל מהשנה החמישית לעבודתו במדינת ישראל. במקרים שהמשפחה מאשרת למטפל/ת הסיעודי/ת לטוס לחופשה אותו מטפל/ת סיעודי/ת תוחלף ע"י חברת הסיעוד.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות